3 mins read
0 Comments

Wat is Employer Branding en wat zijn de 5 grootste voordelen?

Rekroot - Wat is Employer Branding en wat zijn de 5 grootste voordelen?

Employer Branding is het proces van het creëren van een positief en aantrekkelijk beeld van een werkgever voor zowel huidige als toekomstige werknemers. Dit kan helpen om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden en kan ook leiden tot een hogere productiviteit en tevredenheid onder het personeel. De vijf grootste voordelen van employer branding zijn:

1. Trek de juiste medewerkers aan met Employer Branding

Employer Branding kan helpen om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Door een positief beeld van de werkgever te creëren, zullen potentiële werknemers geneigd zijn om bij de organisatie te willen werken. Dit kan leiden tot een hogere kwaliteit van de werknemers en minder werknemersverloop. Door een duidelijk beeld te geven van jouw werkgeversmerk, kan een sollicitant ook sneller vinden in de bedrijfscultuur. Op deze manier komen nieuwe collega’s makkelijker door de proefperiode, zijn jouw sollicitanten van hogere kwaliteit en komen nieuwe werknemers niet voor verrassingen te staan.

2. Stimuleer je werknemers met Employer Branding

Het kan leiden tot een hogere productiviteit onder het personeel. Als werknemers trots zijn op hun werkgever en zich verbonden voelen met de organisatie, zullen ze meer gemotiveerd zijn om hun best te doen en te presteren. Dit kan leiden tot een hogere productiviteit en winstgevendheid voor de organisatie. Ook kun je ervoor kiezen om jouw employer branding campagne uit te zetten via social media. Door je social media uit te besteden aan een professional, weet je zeker dat jouw employer branding op een creatieve wijze online komt. Dit kan vervolgens de campagne naar het zoeken van een nieuwe collega een boost geven. Meer weten waarom actief zijn om social media een goede ondersteuning is? Bekijk dan hier een artikel met de voordelen.

3. Creëer een betere werkomgeving met Employer Branding

Het kan leiden tot een betere werkomgeving. Een positief beeld van de werkgever kan ervoor zorgen dat werknemers zich meer op hun gemak voelen op het werk en dat er een betere sfeer en werksfeer ontstaat. Dit kan leiden tot minder conflicten en een hogere tevredenheid onder het personeel. Het is nooit verkeerd om op bijvoorbeeld social media de huidige werknemers nog maar eens duidelijk te maken waarom het zo prettig werken is bij jouw bedrijf. Op deze manier zorg je er tenslotte voor dat andere bedrijven niet aantrekkelijk worden voor jouw personeel.

" Een vacature focust zich niet op één ideaal persoon, maar op een geheel netwerk"
Marc Schutte
Recruiter

4. Verbeter het bedrijfsimago met Employer Branding

Het kan bijdragen aan een positief imago van de organisatie. Een sterk Employer Brand kan ervoor zorgen dat de organisatie als aantrekkelijker wordt gezien door zowel klanten als toekomstige werknemers. Dit kan leiden tot een hogere reputatie en meer succes voor de organisatie. Door advertenties op te stellen die jouw werkgeversmerk goed naar voren brengen, bereik je ook mensen buiten je netwerk om. Deze werkwijze wordt ook wel job marketing genoemd, wil je weten wat hier de voordelen van zijn? Dit en meer wordt in dit artikel omtrent Job Marketing toegelicht.

5. Realiseer lagere kosten met Employer Branding

Het kan leiden tot een lagere kosten voor werving en selectie. Door goed te werken aan Employer Branding, kan de organisatie ervoor zorgen dat ze minder hoeft te investeren in wervings- en selectieprocessen. Dit komt omdat er meer gekwalificeerde kandidaten zullen zijn die vanzelf naar de organisatie toe komen, in plaats van dat de organisatie ze moet zoeken.

Samenvattend: Waarom is Employer Branding zo belangrijk tegenwoordig?

Samenvattend kan worden gezegd dat Employer Branding een belangrijk proces is voor organisaties om een positief beeld te creëren en om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Met Employer Branding verbeter je je imago, verlaag je de kosten en stimuleer je ook nog eens je huidige medewerkers. Employer Branding is in principe het gratis aantrekken/stimuleren van het personeel zonder dat je daar veel geld in steekt. Het is wel erg belangrijk om te zorgen dat jouw Employer Branding op een zo eerlijk/echt mogelijke wijze naar buiten komt. De huidige werknemer moet zich namelijk wel goed kunnen vinden in de argumenten.

Meer over Rekroot

Rekroot is de totaaloplossing in het innoveren van het recruitmentproces binnen bedrijven en revolutionair op het gebied van Job Marketing. Door onze jarenlange ervaring in de online marketing en ons datagedreven systeem, weten wij exact hoe wij een vacature online kunnen ‘vermarkten’ in een tijd waar het vinden van personeel erg lastig is. In deze wispelturige periode binnen de arbeidsmarkt voelt het goed om een steentje bij te kunnen dragen aan de verschillende personeelsbestanden van bedrijven. Wat dat betreft vinden wij samen groeien erg belangrijk. Meer over ons en onze werkwijze kun je hier vinden.

Rekroot - Damian Kroezen & Marc Schutte