Succesvol een wervingscampagne opzetten in 5 stappen.
Tegenwoordig zijn er erg veel platformen om jouw vacature op te plaatsen. Zo kun je je verdiepen in een platform als Indeed, je vacature plaatsen in de krant of je kiest voor een wervingscampagne. Een wervingscampagne is het uitzetten van advertenties, op bijvoorbeeld social media, om zo jouw doelgroep te bereiken. Echter is het makkelijker gezegd dan gedaan.
Al hoewel wij anno 2022 steeds handiger worden in het gebruiken van online tools, is het niet vanzelfsprekend dat jouw advertentie een succes wordt. Omdat jij eigenlijk liever je tijd steekt in zaken waar jij beter in bent, laat je belangrijke steken vallen of ga je er te snel doorheen. Om je toch alvast een stapje op weg te helpen bespreken we in dit artikel 5 stappen om van jouw wervingscampagne een succes te maken!
STAP 1. BEPAAL JOUW WERVINGSDOELGROEP
Wellicht de meest belangrijke stap voor een succesvolle campagne. In deze stap bepaal je welke groep je wilt gaan werven aan de hand van persoonlijke kenmerken. Je bepaald hier onder andere de locatie van de doelgroep, de leeftijd waar je je op wil focussen, kenmerken van je doelgroep en je kunt hier eventueel kiezen welke locaties je wil uitsluiten van je campagne. Ook randzaken als ervaring, rijbewijs (ja/nee), studie of bepaalde certificeringen wordt in deze stap bepaald. Al met al vorm je in deze stap jouw ideale werknemer voor een bepaalde functie.
Doordat je in deze stap jouw totaalplaatje schetst, kun je jouw advertentie specifiek richten op deze groep mensen. Dit zorg ervoor dat jouw advertentiekosten vele malen effectiever worden ingezet en is het aannemelijk dat de leads die binnen komen van hogere kwaliteit zijn. Ook kun je de informatie gebruiken in jouw content, focus je je bijvoorbeeld op de 50 plusser dan is het logischer om een ouder iemand als afbeelding te gebruiken. Hier kan de doelgroep zich dan ook beter in vinden en dat maakt de advertentie aantrekkelijker.
STAP 2. KIEZEN EN INRICHTEN VAN JOUW ADVERTENTIEKANALEN
Na het voorbereidende werk kun je dan eindelijk echt starten met het opzetten van de advertentie(s). Tijdens deze stap ga je kiezen welke kanalen je wilt gebruiken om jouw doelgroep (zie stap 1) te bereiken. Het is belangrijk om hier te bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt en welke kanalen het prettigst voor jou werken. Het verschilt namelijk per doelgroep waar ze actief zijn, zo zullen oudere mensen wellicht actiever zijn op Facebook en jongeren op Instagram en Tiktok. Wanneer je deze stap niet goed uitvoert, is de kans al groot dat je de plank misslaat en dus je advertentiekosten niet effectief inzet. Ook zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van een ATS, vanuit hier kun je gestructureerd advertenties opstellen, geld en tijd besparen en iedere euro beter investeren. Wat nog meer voordelen zijn en waarom je een ATS zou moeten gebruiken vindt je op www.rekroot.nl/wat-is-een-ats-systeem-en-wat-zijn-de-3-grootste-voordelen/.
Nadat je de kanalen hebt gekozen is het tijd om deze in te gaan richten en meetbaar te maken. Vooral het meetbaar maken is best ingewikkeld. Wanneer je jouw campagne uitbesteedt aan een bureau, dan kun je dit bedrijf eenvoudig toevoegen als partner van jouw pagina. Verder ga je per kanaal bepalen hoe de advertentie vorm wordt gegeven. Ten eerste maak je een campagne aan om vervolgens de gekozen doelgroep toe te voegen, je looptijd te bepalen en je budget in te stellen. Dit budget kun je in verschillende advertentiegroepen inzetten, zie hiervoor stap 4.

STAP 3. OPTIMALISEER JE LANDINGSPAGINA
Ook een belangrijke onderdeel van jouw succesvolle campagne is het optimaliseren van jouw landingspagina. In deze stap bepaal je op welke landingspagina jouw doelgroep terecht komt vanuit de advertentie. Je landingspagina is het eindpunt van je campagne en geeft de laatste indruk weer van jouw bedrijf. De landingspagina moet vooraal laagdrempelig en converterend zijn. Je wilt namelijk dat jouw potentiële werknemer hier zijn gegevens invult zodat je contact kunt opnemen.
Met Rekroot pakken we deze stap net iets anders aan. Doordat wij een vragenlijst aan onze advertentie hangen, zorgen we dat een lead al binnen 30 seconden zijn gegevens kan achterlaten. Verder dus geen CV, motivatiebrief of andere ‘lastige’ extra’s. Doordat wij slechts een paar vragen stellen in onze vragenlijst, weten wij direct hoe interessant de lead is en hoe wij hem/haar kunnen bereiken.
STAP 4. ADVERTENTIE(S) INRICHTEN
Nu duidelijk is geworden op welke groep mensen je je gaat richten en met welke kanalen je dat gaat doen, is het tijd om de advertentie(s) in te gaan richten. Door meerdere advertenties te gebruiken kun je jouw doelgroep beter segmenteren. Zo kun je een advertentie richten op locatie, functie, ervaringen of zelfs op leeftijd/taal van een kandidaat. Op deze manier kun je goed analyseren hoe een specifieke advertentie loopt.
In stap 1 ben je begonnen met het kiezen van jouw wervingsdoelgroep, deze groep is dan ook lijdend in het maken van jouw advertentie. Hoe de advertentie eruit ziet is namelijk afhankelijk van het type medium dat je kiest. Ieder medium heeft weer een ander afbeelding formaat dat je kunt testen (vierkant/landscape). Verder bestaat deze advertentie uit tekst en een doorklik mogelijkheid (knop).
Je kunt door middel van A/B Testing kijken welke tekst/afbeelding/knop het beste werken en deze verder optimaliseren. Per kanaal kun je ook testen wat het beste werk, zo kun je een video, story, reel of gewoon een bericht in de feed adverteren. Het kan zijn dat onder de jongeren een video beter werkt en onder de ouderen een normaal bericht in de feed. Tot slot lever je jouw advertentie(s) aan ter controle, vervolgens is het nog even wachten op akkoord vanuit het platform, maar dan kun je eindelijk live!
STAP 5. JOUW CAMPAGNE OPTIMALISEREN
Je campagne is live, de eerste clicks komen al binnen en de eerste euro’s verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ondanks dat je nu misschien denkt dat je kunt achterover leunen, is niks minder waar. Het is na livegang erg belangrijk om jouw campagne continu te optimaliseren voor beter resultaat. Zoals in stap 4 al werd uitgelegd, kan het zijn dat de ene advertentie beter loopt dan de ander. Door deze advertenties te optimaliseren, zorg je dat jouw budget nog steeds optimaal wordt ingezet.
Hoe kun je dan het beste je advertenties optimaliseren? Nou, dat heeft veel te maken met een stukje analyseren. Door te kijken welke advertenties wel converteren en welke advertenties niet, kun je bijvoorbeeld de cost-per-click aanpassen per advertentie. Door dit te doen zorg je simpelweg dat jouw goed lopende advertentie vaker naar voren komt binnen de campagne.
Niet alleen jouw advertenties kun je optimaliseren, maar ook je doelgroep. Wanneer je analyseert dat de advertentie al 3/4 keer gezien is door de doelgroep, ligt het erg voor de hand om jouw doelgroep uit te breiden.
Samenvattend: Hoe jouw wervingscampagne effectief inzetten
Om een succesvolle campagne te draaien is het van groots belang dat je jouw doelgroep specifiek in kaart hebt. Je doelgroep is de basis voor je advertenties en content die je gaat gebruiken. Vervolgens is het belangrijk om kanalen te kiezen waar je jouw advertenties wilt laten draaien.
De kanalen bepalen namelijk het type afbeelding en soorten tekst die je kunt gebruiken. Via je opgemaakte advertenties komen de leads terecht op jouw landingspagina, het is belangrijk dat de lead hier exact de informatie vindt waarnaar ze zoeken. Ook is het belangrijk dat er hier een mogelijkheid is om de contactgegevens achter te laten. Deze gegevens zijn voor jouw als wervende partij namelijk het belangrijkste. Tot slot zorg je er tijdens de looptijd voor dat je jouw advertenties blijft optimaliseren, goede advertenties verdienen namelijk het grootste budget.
Meer over Rekroot
Rekroot is de totaaloplossing in het innoveren van het recruitmentproces binnen bedrijven en revolutionair op het gebied van Job Marketing. Door onze jarenlange ervaring in de online marketing en ons datagedreven systeem, weten wij exact hoe wij een vacature online kunnen ‘vermarkten’ in een tijd waar het vinden van personeel erg lastig is. In deze wispelturige periode binnen de arbeidsmarkt voelt het goed om een steentje bij te kunnen dragen aan de verschillende personeelsbestanden van bedrijven. Wat dat betreft vinden wij samen groeien erg belangrijk. Meer over ons en onze werkwijze kun je hier vinden.
