Benieuwd wat wij jou kunnen bieden? Neem contact op!

   +316 196 255 29   Lindberghstraat 5, Hoogeveen

HomeBlogJob MarketingWaarom is Job Marketing zo effectief?

Waarom is Job Marketing zo effectief?

Waarom is Job Marketing zo effectief?

Het is vandaag de dag moeilijker dan ooit om geschikt personeel te vinden die passend zijn bij de openstaande vacatures. De grootte van het bedrijf maakt hierin niet uit, klein of groot, er is schaarste op de arbeidsmarkt. Hoe zorg je er dan toch voor om jouw vacature te vullen en om hem er uit te laten springen in de spreekwoordelijke ‘banenvijver’. Job Marketing maakt dit mogelijk, wat is het en waarom is het zo effectief? Dat komt in dit artikel naar voren.

Wat houdt Job Marketing in?

Job marketing is het proces waarbij een organisatie vacatures promoot om geschikte kandidaten aan te trekken. Dit kan door middel van verschillende kanalen, zoals social media, vacaturesites, carrièrebeurzen of via het eigen netwerk van de organisatie.

De drie grootste voordelen van job marketing zijn:

  1. Het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten: Door gericht vacatures te plaatsen en te verspreiden, kunt u specifieke kandidaten aantrekken met de juiste vaardigheden en ervaring voor de beschikbare functies.

  2. Het verbeteren van de werkgeversmerk: Door te laten zien dat uw organisatie een goede werkgever is, kunt u uw werkgeversmerk versterken. Dit kan leiden tot een grotere aantrekkingskracht op toekomstige kandidaten.

  3. Het verminderen van kosten voor werving en selectie: Door gerichter te zoeken naar kandidaten, kunt u de kosten voor werving en selectie verminderen. Dit is omdat u minder tijd en middelen hoeft te besteden aan het sorteren van ongeschikte kandidaten.

Samenvattend kan Job marketing worden gezien als een proces waar organisaties geschikte kandidaten aantrekken, hun werkgeversmerk versterken en kosten voor werving en selectie verminderen.

Hoe pas je Job Marketing toe?

In 2023 wordt job marketing steeds meer gebruikt in combinatie met digitale technologieën. Recruiters maken gebruik van social media en vacaturesites om vacatures te verspreiden en kandidaten te zoeken. Er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van geavanceerde matching-algoritmen om de juiste kandidaten te vinden voor de beschikbare functies. Daarnaast worden video-interviews steeds populairder voor de eerste selectie van kandidaten. Virtual reality en augmented reality worden ook steeds meer gebruikt voor sollicitatieprocedures en onboarding.

In het algemeen zal job marketing anno 2023 steeds meer gericht zijn op de digitale wereld en de inzet van geavanceerde technologieën. Rekroot maakt bijvoorbeeld gebruik van het toepassen van een werken-bij website en datagedreven recruitment. Door middel van Job Marketing en Employer Branding worden deze werkwijzes toegepast.

"Nieuwe medewerkers kloppen niet bij jou aan, jij moet bij hen aan de deur kloppen."
Rekroot - Damian Kroezen
Damian Kroezen
Recruiter

Reguliere recruitment vs Job Marketing.

De ouderwetse manier van werving was vaak gericht op het plaatsen van vacatures in kranten of op vacaturesites en wachten tot kandidaten zich spontaan zouden aanmelden. Job marketing daarentegen is een proactieve benadering van werving. Hierbij worden vacatures gericht gepromoot aan de juiste doelgroep via verschillende kanalen, zoals social media, vacaturesites, carrièrebeurzen of via het eigen netwerk van de organisatie. Job marketing maakt ook gebruik van geavanceerde technologieën zoals datagedreven recruitment, video-interviews en virtual reality om kandidaten te vinden en te selecteren. In het algemeen is job marketing een meer gerichte en efficiëntere manier van werving dan de ouderwetse manier. Wil je meer weten over de voordelen van Job Marketing? Bekijk dan hier ons artikel omtrent de voordelen van Job Marketing.

Maar waarom werkt Job Marketing?

Recruiters maken steeds meer gebruik van job marketing omdat het een efficiëntere manier is om gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Door gericht vacatures te plaatsen en te verspreiden, kunnen recruiters specifieke kandidaten aantrekken met de juiste vaardigheden en ervaring voor de beschikbare functies. Ook kan job marketing bijdragen aan het versterken van de werkgeversmerk van de organisatie, wat kan leiden tot een grotere aantrekkingskracht op toekomstige kandidaten. Daarnaast kan job marketing helpen om de kosten voor werving en selectie te verminderen, omdat er minder tijd en middelen hoeven te worden besteed aan het sorteren van ongeschikte kandidaten.

Tips om de ideale kandidaat te selecteren.

Er zijn een aantal tips die kunnen helpen om goed personeel aan te trekken via job marketing:

  1. Zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke vacaturetekst: Zorg ervoor dat de vacaturetekst duidelijk is en de belangrijkste eisen en verantwoordelijkheden van de functie benoemt.

  2. Gebruik gerichte kanalen: Plaats vacatures op kanalen waar de juiste doelgroep actief is, zoals specifieke vacaturesites of social media platformen.

  3. Maak gebruik van geavanceerde technologieën: Gebruik bijvoorbeeld matching-algoritmen of videoselectie om de juiste kandidaten te vinden.

  4. Benadruk de voordelen van de organisatie: Benadruk de voordelen van de organisatie, zoals flexibele werktijden, opleidingsmogelijkheden, een goede werk/privébalans, etc.

  5. Maak gebruik van Employee Referral programma’s: Versterk het werkgeversmerk van de organisatie en stimuleer huidige medewerkers om geschikte kandidaten aan te brengen.

  6. Maak gebruik van geautomatiseerde sollicitatieproces: Door een geautomatiseerd proces kan je efficiënter en sneller door de sollicitaties heen, zonder dat je waardevolle tijd verliest.

Rekroot gespecialiseerd in Job Marketing.

Rekroot is dé keuze om jouw job marketing uit te voeren. Wij maken namelijk gebruik van alle hierboven genoemde voordelen en hebben jarenlange ervaring op het gebied van job marketing.

Is jouw organisatie op zoek naar nieuw talent? Dan ondersteunen wij jou graag met onze totaaloplossing. Dit doen we door middel van onze unieke wijze van werven. Het voordeel van onze aanpak is dat wij 100% van de arbeidsmarkt aanspreken, dit is anders dan wanneer je jouw organisatie aanmeld bij bijvoorbeeld een Nationale Vacaturebank of Indeed. Daarnaast baseren wij onze advertenties op analytische data, dit wij iedere euro beter investeren dan andere methodes. Door middel van onze online werving via onder andere social media en Google kunnen wij gericht adverteren op de geschikte mensen, dus ook op de mensen die niet actief opzoek zijn naar nieuw werk!

Waarom is Job Marketing zo effectief? Rekroot

Vraag hier de tips aan

Ben jij klaar om je recruitment proces te innoveren? Laat je naam, telefoon en mail achter!

Je ontvangt de tips direct in je mail!

  • Diensten
  • Pakketten
  • Cases
  • Blog
  • Over ons

Gegevens

Telefoon: 0621349742
Email: info@rekroot.nl
KVK: 77369920
BTW: NL860986378B01
Adres: Lindberghstraat 5
7903 BM Hoogeveen
Nederland

Openingstijden

Maandag – Vrijdag 9.00 – 18.00
Zaterdag – Zondag gesloten